Thursday, 9 August 2012

Skandal Ladang Depu Husam Musa

Kantoi berigak projek Depu Husam Musa yang mana Negeri Kelantan akan Menjadi Koridor Depu pada suatu masa nanti.Teknik nak tanam Depu pun dia tak reti macam mana nak hasilkan depu.

Berdasarkan penduduk tempatan (orang kampung yang mahir mengenai selok belok hasil hutan), pokok depu harus di tanam tanpa menebang pokok hutan yang lain sebelum menanamnya. Orang kampung kata keadaan mestilah "NAUNG' atau dengan bahasa biasa "TEDUH". Baru lah pokok depu tersebut hidup dengan elok. Sama dengan pokok durian. Mana ada orang tanam pokok durian di kawasan lapang, mesti mati lah pokok tu.

Bila dah mati pokok depu, pekerja dia datang tanam yang lain (ganti). Lawok lah kerja Husam ni.Tak ada ilmu, bercakap degar-degar macam dia paling pandai dalam dunia ni. Orang kampung jauh lagi pandai dari dia. Nanti tunggu lah gapo hasil negeri koridor depu nih. Kos dah habis banyak semestinya. Kos untuk sodok hutan, kos pekerja, kos anak depu dan lain-lain lagi yang mana sepatutnya boleh dikurangkan sekiranya pengurus projek mempunyai ilmu yang cukup. Masa pun dah lama ni, sepatutnya rakyat Kelantan akan dapat hidup selesa dengan hasil Depu ni suatu hari nanti yang entah bila akan kunjung tiba. kredit to ambo orang kampung.

http://www.youtube.com/watch?v=EGv7mMDmA30&feature=player_embedded

video

No comments:

Post a Comment